Zasady witarianizmu – jaki ma wpływ na zdrowie? 

0
84

Dieta witariańska bazuje na surowych produktach, dlatego też często określana jest jako dieta raw lub surowa. Produkty wykorzystywane są nieprzetworzone i niepoddane obróbce termicznej (w temperaturze wyższej od 42 stopni). Ten rodzaj diety, wbrew pozorom, zapewnia wiele możliwości. Najważniejsze jest, by stosować odpowiednio zbilansowane przepisy oraz suplementację.

Jadłospis diety witariańskiej – co można jeść?

Witarianizm wykorzystuje świeże naturalne produkty. Nie mogą one być przetworzone, czyli wszystkie produkty konserwowe, sfermentowane, poddane obróbce chemicznej lub termicznej są wykluczone. Produkty są wykorzystywane na surowo, więc muszą pochodzić od sprawdzonych dostawców.

Witarianie często korzystają także z własnych upraw, np. warzyw z przydomowego ogródka lub ziół z parapetowych zielników. W ich diecie dopuszczalne są surowe warzywa i owoce, grzyby (te jadalna na surowo), kiełki i glony, bakalie (głównie orzechy) i pestki. Mogą również stosować niepasteryzowany miód oraz oleje tłoczone na zimno. Jednak wielu witarian decyduje się rezygnować z olejów oraz miodów. 

Efekty diety surowej

Każda dieta ma swoje plusy i minusy. Witarianizm  ma wiele ograniczeń żywieniowych. Z tego powodu ważne jest, by jadłospis był odpowiednio zbilansowany i przygotowany pod potrzeby danego organizmu. Każda osoba ma inne zapotrzebowania na minerały i substancje odżywcze ze względu na różny tryb życia, wiek oraz dotychczasowe braki, jakie dokonały się w organizmie. 

Ze względu na niespożywanie posiłków gorących (gdyż maksymalna temperatura dopuszczalna w diecie witariańskiej to 42 stopnie Celsjusza) pojawia się uczucie wychłodzenia organizmu. U osób świeżo po przejściu na witarianizm mogą pojawić się tymczasowe zaburzenia, jak niższe samopoczucie czy intensywniejszy zapach potu. Jednak efekty te ustępują w miarę przystosowywania organizmu. 

Dodatkowo, witarianizm wpływa na oczyszczenie organizmu i utratę masy ciała. Wynika to z eliminacji produktów przetworzonych i tłuszczów trans. Zwiększa się również wchłanianie witamin, ponieważ w surowych produktach jest ich więcej – w procesie obróbki zostają one częściowo wypłukane lub przetransformowane w wyniku reakcji chemicznych.

Dietę witariańską można stosować jako styl życia na stałe, ale równie dobrze sprawdzi się w postaci tymczasowego jadłospisu dla oczyszczenia organizmu.