Fitness i zdrowie

0
449

Fitness i zdrowie były ze sobą ściśle związane od czasu zdefiniowania sprawności fizycznej, ponieważ sport ten obejmuje dobrą formę fizyczną zbudowaną na dobrym stanie zdrowia. Stan zdrowia osób uprawiających różne sporty jest zawsze w zasięgu uwagi instruktorów.

Istnieje jednak wiele sportów, które są raczej widowiskowe, ale ich uprawianie naraża sportowców na szczególne ryzyko. Tego rodzaju problemy mogą pojawiać się nawet w sporcie dla amatorów; jest oczywiście specyficzna patologia dla każdego sportu. Ponieważ organizm jest podatny na różne problemy zdrowotne, czynnikiem, który może je sprowokować, jest objętość i intensywność treningu. Bieganie długodystansowe i jogging są niezwykle popularnymi formami treningu. Częsty problem zdrowotny w tenisie to epicyklo zapalenie lub „łokieć tenisisty”. Podnoszenie ciężarów może prowadzić do żylakowatych żył lub wysokiego ciśnienia krwi.

Fitness stara się, aby każde ćwiczenie było przydatne dla zdrowia i estetyki ciała. Rodzaj zalecanego treningu jest złożony, w tym ćwiczenia aerobowe i anaerobowe.

Podczas ćwiczeń aerobowych ciało zaspokaja zapotrzebowanie na tlen podczas wysiłku. Mówimy tu o wszelkiego rodzaju wysiłkach na rzecz oporu, takich jak biegi długodystansowe, narty, wioślarstwo, szybkie chodzenie, pływanie, jazda na rowerze, łyżwiarstwo na lodzie itp. Konsekwencje tych wysiłków są widoczne przede wszystkim na poziomie układu sercowo-naczyniowego i płucnego. . Tego typu ćwiczenia są najbardziej skuteczne w spalaniu kalorii i dlatego mogą łatwo spalić tkankę tłuszczową, o ile trwają one dłużej niż 40-45 minut bez zatrzymywania. Energetyczne wsparcie tych wysiłków pochodzi od kwasów tłuszczowych, które są mobilizowane z tkanki tłuszczowej.

Wysiłki typu anaerobowego są odpowiedzialne za zwiększenie siły i masy mięśniowej oraz odporności kości. Podczas tego rodzaju krótkiego i intensywnego wysiłku organizm nie może zaspokoić zapotrzebowania na tlen. To, co się dzieje, to tak zwany „obowiązek tlenowy”, odzyskany w przerwach pomiędzy staraniami. Najbardziej typowym przykładem jest przerwa między dwiema seriami ćwiczeń mających na celu pracę tego samego mięśnia.

Skuteczność treningów fitness jest ściśle związana z ich cotygodniową praktyką. Istnieje minimalna liczba szkoleń niezbędnych do widocznych efektów.

W przypadku programów typu anaerobowego (siła) eksperci twierdzą, że konieczne są dwa treningi w tygodniu, każdy z 30-45 minut. Podczas tych sesji całe ciało trenuje się za każdym razem.

W przypadku treningu aerobowego (oporności) ich tygodniowa częstotliwość musi zostać zwiększona do trzech, każda od 20 do 60 minut.

Oba rodzaje szkoleń muszą być kontynuowane nieprzerwanie przez co najmniej dwa lub trzy miesiące. Po tym okresie zaleca się jednotygodniową aktywną przerwę. W tym czasie osoba musi podejmować lżejsze wysiłki, takie jak chodzenie i gimnastyka, celem jest teraz odzyskanie sił i relaks.

Począwszy od tej minimalnej częstotliwości, każde dodatkowe szkolenie przyspieszy postęp, o ile unikniesz nadmiernego treningu lub nadmiernego wysiłku. Decydowanie o optymalnej liczbie treningów, ich objętości i intensywności zależy w dużej mierze od specyfiki i możliwości osoby uprawiającej ten sport.