Dieta przedszkolaka

0
141
zdrowe przekaski dla dzieci

Ułożenie tygodniowego jadłospisu dla kilkulatka to nie lada wyzwanie i doskonale wie o tym każda mama. Chodzi przecież o to, by wszelkie składniki żywnościowe, które spożywa, były pełnowartościowe, dostarczały dziecku niezbędnych do prawidłowego rozwoju elementów. Ważne jest również to, by optymalnie rozszerzać dietę o kolejne produkty żywnościowe, sprawdzać, czy maluch je toleruje. Kolejny aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę to smak. Nie da się ukryć, że dzieci są najbardziej wybrednymi smakoszami. Uwielbiają to, co słodkie i niestety niezdrowe, za to stronią od składników pełnych witamin, takich jak owoce i warzywa. O tym, jak powinna wyglądać dieta dziecka w wieku przedszkolnym, piszemy poniżej.

Wszechstronny rozwój dziecka

Prawidłowa dieta jest jednym z kluczowych elementów, który wpływa na rozwój. Zdrowe przekąski dla dziecka są jedynie doraźnym rozwiązaniem, chociaż oczywiście niezbędnym, natomiast szczególną uwagę warto skupić na główne posiłki.

Przede wszystkim menu powinno zakładać spożywanie jedzenia regularnie. Zaleca się, by każdego dnia było to 5 posiłków w równych odstępach czasu. Właśnie taki schemat żywieniowy przyjmuje większość placówek przedszkolnych, oferując śniadanie, drugie śniadanie, obiad oraz podwieczorek, kolację pozostawiając do realizacji rodzicom już po powrocie dziecka do domu.

Co istotne, dieta przedszkolaka musi eliminować pokarmy, których maluch nie toleruje, na które ma alergię. W takich sytuacjach należy stosować zamienniki o podobnym składzie odżywczym. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć garści witamin i minerałów, białka, węglowodanów, tłuszczy we właściwej proporcji. Zaleca się, by dieta dziecka była konsultowana z profesjonalnym dietetykiem. Przede wszystkim wynika to z faktu nadmiernego jedzenia przez najmłodszych produktów zbyt tłustych i zza dużą zawartością cukrów prostych. Już dzisiaj większość przedszkolaków boryka się z nadwagą, która prowadzi do groźnych chorób przewlekłych.

Pamiętajmy, że odpowiednia dieta dziecka będzie wpływać na jego rozwój, w tym procesy pamięci i koncentrację uwagi. To kluczowe czynniki, niezbędne do poznawania i usprawniania wiedzy oraz kolejnych umiejętności.

Jak zachęcać dziecko do jedzenia?

Podstawowym błędem, jaki robią rodzice podczas serwowania dzieciom posiłków, są zachęty słodyczami. Za ładnie zjedzony obiad maluch otrzymuje batonika, a kolacją jest danie słodkie, o olbrzymiej zawartości tłuszczu. Dzieci nie akceptowałyby słodkiego smaku, jeśliby go nie znały. To dorośli fundują im takie pokarmy już od początku. Przykładem mogą być słodzone kaszki.

Wracając do tematu zachęcania do jedzenia, oczywiście nie chodzi o to, by dziecko tylko jadło, ale przede wszystkim, by z chęcią sięgało po zdrowe dania i przekąski. Specjaliści do spraw żywienia najmłodszych proponują co najmniej kilka prostych trików. Przydadzą się na przykład  ręcznie robione torebki na drugie śniadanie, które już swoimi kolorami czy naklejką z wizerunkiem ulubionej postaci z bajki zachęcają do sięgnięcia po wartościowy smakołyk.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here